zaterdag 19 juni 2010

Alleen of eenzaam?

Net als veel anderen voel ik regelmatig de behoefte om even echt alleen te zijn. Dat kan een wandeling in mijn eigen tuin zijn, een meditatie van een half uur of een paar dagen er echt tussenuit. Zo´n time-out heb ik nodig om even te kunnen ontsnappen aan deze snelle wereld vol prikkels en informatie. Ik neem dan de tijd om gebeurtenissen en informatie te verwerken en mezelf weer op te laden met nieuwe energie.

Naast begrip, krijg ik hier ook regelmatig vragen over. Voel je je dan niet eenzaam als je alleen op pad bent? Voor mij zit er een groot verschil tussen alleen zijn en me eenzaam voelen. Alleen zijn heeft voor mij een positieve lading terwijl eenzaam zijn minder prettig aanvoelt.
Wanneer is het alleen zijn of je eenzaam voelen? Je kunt je eenzaam voelen te midden van een grote groep mensen. Dan voel je je bijvoorbeeld niet verbonden of begrepen.

Ik ervaar alleen zijn als gehoor geven aan de behoefte aan stilte en reflectie en het levert me nieuwe energie op.
Alleen zijn is niet hetzelfde als je eenzaam voelen. Je hebt immers altijd jezelf als gezelschap!
Dagelijks 10 minuten stil zijn, kan helpen om naar jezelf te luisteren.

Ik zou je willen uitnodigen om 10 minuten in stilte, met alleen jezelf als gezelschap te zijn. Zet wel van tevoren even je mobiel uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten