zondag 1 augustus 2010

Doen of laten?

Je hebt van die dagen dat je alleen maar weerstand ervaart. Je band is lek net nu je op tijd moet zijn voor een afspraak. Je kind wordt ziek terwijl je een belangrijke vergadering hebt op je werk. Of je ontmoet weerstand in de relatie met anderen. Het loopt allemaal net niet zoals jij dat graag zou willen.

Wat doe je op zo’n moment? Blijf je hard proberen of nog beter je best doen? Ga je meteen regelen, oplossen, over tot actie? Met andere woorden door de weerstand heen?
Of durf je juist op dat moment even achteruit te leunen? Het gewoon even te laten?

Mijn ervaring is dat wanneer ik kies voor de laatste optie en dus even niets doe, dit vaak leidt tot dé of een andere oplossing. Vaak een betere oplossing!
Er een nachtje over slapen of een moment afstand van nemen, geeft me de ruimte om te kijken naar wat er is. Het geeft me de mogelijkheid met een frisse blik tegen de situatie aan te kijken. Regelmatig komt er dan als vanzelf een nieuw inzicht of een creatieve oplossing. Alles lijkt meer als vanzelf te gaan. Ik ontmoet geen weerstand meer en kom terug in de flow.

Ben je benieuwd hoe dit werkt? Wil jij ook in de flow blijven? Let de komende tijd dan eens op hoe jij omgaat met weerstand. Ga in zo’n situatie even zitten en haal een paar keer diep adem. En kijk bij weerstand of je de situatie of iemand even kunt laten.

Wie weet bevalt het zo goed dat je het je ‘doen en laten’ voorgoed verandert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten