vrijdag 22 oktober 2010

Moeten of mogen

Tot een aantal jaren geleden gebruikte ik het woord moeten nog veel. Te veel! Zonder dat ik me ervan bewust was, legde ik mezelf daar van alles mee op. Ik moest sporten, ik moest die vriendin nog bellen, ik moest werken, ik moest… moest… van alles. Daar kwam verandering in toen ik daar door mijn toenmalige coach op werd gewezen. Zij stelde mij de vragen: Moet je dat echt? En van wie moet je dat? Ik realiseerde me twee dingen. Het eerste was dat ik dat allemaal tegen mezelf zei, en dus van mezelf moest. Het tweede was dat ik vaak helemaal geen moeten bedoelde. Zo wilde ik graag sporten, ik wilde die vriendin bellen en wilde zelf werken. Ik begon te letten op hoe vaak ik moeten gebruikte, terwijl ik eigenlijk willen bedoelde. Ik schrok!
Bewust van mijn gedrag, ben ik langzaam minder gaan moeten. Door het woord te vervangen voor willen of mogen. Nu ik er meer op let, ervaar ik duidelijk minder stress .
Het werd minder moeten en meer mogen! Nu ik het zo opschrijf, denk ik het lijkt zo simpel. En ik kan je verzekeren, het is zo simpel!
Let de komende tijd maar eens op hoeveel je het woord moeten voorbij hoort komen. Bij jezelf en bij de ander. En vraag je dan eens af wat er nu eigenlijk wordt bedoeld……

Geen opmerkingen:

Een reactie posten